موقع مشکلات لبخند بزنید ، چون ما حلش میکنیم

راه های ارتباطی :

 

فشرده سازی تصاویر در دوربین مداربسته

دکتر دوربین > آموزش و آگاهی  > فشرده سازی تصاویر در دوربین مداربسته
فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته

فشرده سازی تصاویر در دوربین مداربسته

فشرده سازی تصاویر یا Video Compression در دوربین مداربسته

به طور کلی تمام اقدامات نرم افزاری که روی فیلم های ضبط شده دوربین مداربسته برای کاهش حجم انجام میشه، فشرده سازی تصاویر میگن. فشرده سازی تصاویر یا video compression در دوربین مداربسته، ظرفیت تصاویر ضبط شده رو کاهش میده اما در عین حال کیفیت اونها رو حفظ می کنه. در ادامه چگونگی فشرده سازی فیلم ها رو توضیح میدیم.

 

چگونگی فشرده سازی فیلم و عکس

مثل همیشه قبل از اینکه بریم سر اصل مطلب یک سری مفهوم کلی رو باهم مرور میکنیم. اسم این دو فرمت PNG و JPEG بارها به گوشتون خورده. برای فشرده سازی عکس ها روشهای متفاوتی داریم که رایج ترین اونها همین PNG و JPEG هستند. یک عکس در شکل خام و بدون فشرده سازی، بصورت پیکسل های یک به یک با اطلاعات مجزا ضبط میشه. این اطلاعات میتونه شامل درجه روشنایی، رنگ و محل پیکسل باشه. که از کنار هم قرار گرفتن همین اطلاعات یک عکس کامل ساخته میشه. پس طبیعی که کلی حجم برای ذخیره این اطلاعات نیاز داریم. چون فضای زیادی اشغال میکنه.

در روش JPEG نرم افزار پیکسل های شبیه به هم رو در عکس پیدا و باهم ترکیب میکنه. یعنی هر تصویر رو مجموعه ای از اشکال رنگی تصور میکنه.

در روش PNG عکس به صورت یک فرمول از اشکال مختلف با رنگ های متفاوت درمیاد. پس چه بهتر که JPEG رو برای عکسهای واقعی پیکسلی استفاده کنیم و PNG روبرای تصاویر وکتور یا آیکن ها.

حالا که فیلم های ضبط شده دوربین مداربسته ما از تصاویر واقعی هستند، مشخص که از روش JPEG بهره می گیریم. برای فیلم روش MPEG هم هست که یک مرحله بالاتر محسوب میشه و کارش شناسایی پیکسل های مشابه و بدون تغییر! یعنی اگه در طول زمان پیکسل های تصویر تغییر زیادی نداشته باشند، اون قسمت ها فشرده تر میشه تا فضای کمتری اشغال کنه.

البته در جریان باشید که کلی روش و فرمول جدید برای کاهش حجم تصاویر بدون افت کیفیت وجود داره که مکانیزم پیچیده ای دارند و موارد گفته شده صرفا مفاهیم اولیه و پایه ای هستند.

H264

 

روش فشرده سازی تصاویر دوربین مداربسته

دوربین های آنالوگ و دوربین های دیجیتال عملکرد متفاوتی نسبت به فشرده سازی تصاویر دارند. در دوربین های مداربسته آنالوگ چون پردازنده ای وجود نداره، پس تصویری هم فشرده نمیشه. بنابراین تصاویر ضبط شده به همون شکل به سمت دستگاه DVR فرستاده میشن و تازه در این دستگاه عملیات فشرده سازی انجام میشه.

اما دوربین های مداربسته تحت شبکه تصاویر رو داخل دوربین فشرده می کنند. اوایل از همون روش های ابتدایی که گفته شد استفاده می کردند اما امروزه تقریبا همه دوربین های مداربسته از روش H.264، H.265 و HEVC بهره می گیرند. دوربین های هایک ویژن -که یکی از ده برند برتر دوربین مداربسته هستند- هم یه مدل جدیدی از خودشون اختراع کردند به اسم فشرده سازی H.265+ که میزان بیت ریت (تعداد بیت هایی که در یک واحد منتقل یا پردازش میشن) و مصرف پهنای باند رو کاهش میده.

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۴ رای)
10 درصد تخفیف برای اولین سفارش شما
تا 25 دی ماه
ثبت سفارش