موقع مشکلات لبخند بزنید ، چون ما حلش میکنیم

راه های ارتباطی :

 

روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

دکتر دوربین > آموزش و آگاهی  > روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته
هک دوربین مداربسته

روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

جلوگیری از هک دوربین مداربسته

خدمتتون عرض کنم که ما اگه نکات امنیتی رو واسه هر وسیله ای که داریم رعایت نکنیم، امکان سو استفاده رو برای افراد سودجو فراهم کردیم. پس دوربین مداربسته هم مثل خیلی از وسایل الکترونیکی دیگه که با نرم افزار کار میکنه و ممکنه تحت شبکه باشه، امکان هک داره. قبل از اینکه بریم سراغ روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته ، بهتره با دو مفهوم “هک” و “هکر” بیشتر آشنا بشیم.

وقتی یک شخص از طریق شبکه یا راه های دیگه بدون اجازه شما وارد سیستم تون بشه (حتی اگه هیچ صدمه ای هم وارد نکنه) هک محسوب میشه و خود اون شخصی هم که به حریم شما نفوذ کرده، هکر تشریف دارن. حالا بیایم روش های جلوگیری از انواع دوربین مداربسته آنالوگ و دیجیتال رو بررسی کنیم.

 

روش های جلوگیری از هک دوربین مداربسته

چند روش ساده و کاربردی برای برقراری امنیت دستگاه های مداربسته وجود دارد که باهم بررسی می کنیم:

 

استفاده از پسوردهای پیچیده

تا جایی که براتون امکان داره از پسوردهای پیچیده برای دستگاه دی وی آر استفاده کنید. مثلا اینکه اطلاعاتی مثل تاریخ تولد، شماره موبایل، نام و شماره شناسنامه رو انتخاب نکنید که خواجه حافظ شیرازی هم میتونه رمزتون رو باز کنه! با کاراکترهای خوشگلی مثل # $ & ! ? بیشتر دوست بشید به قدرت رمزتون کمک میکنه و دیگه اینکه سعی کنید طولانی باشه. (جایی یادداشت کنید که بعدا به مشکل برنخورید ) در صورت فراموشی می تونید پسورد DVR رو ریست کنید .

البته بعضی دوستان خیلی زحمت میکشن و از الگوریتم ها و کلمات روزمره استفاده میکنن مثل عدد ۱۲۳۴! دیگه من هیچی نمیگم خودتون قضاوت کنید!

 

تغییر نام کاربری و پسورد پیش فرض

دستگاه DVR یا NVR که میخریم و به دوربین مداربسته وصل میکنیم، یک user name یا نام کاربری و یک پسورد به صورت فرض داره. اگه به این کلمه “پیش فرض” که گفتم بیشتر دقت کنید معلوم میشه بقیه دستگاه هایی که تو بازار فروخته شده هم از همین اطلاعات ذخیره شده قبلی استفاده میکنن. پس یادتون باشه حتما تغییر بدین که از این راه ساده نفوذ به دستگاه جلوگیری کنید.

 

خرید از مراکز معتبر

یادتون باشه وسایل مهم تون رو از هر فروشگاهی نخرید! یعنی هر وسیله ای که به هر نحوی با اطلاعات شخصی شما سر و کار داره. مراکز مورد اعتماد و معتبر رو برای خرید و یا تعمیر دستگاه هاتون انتخاب کنید و فریب قیمت های پایین فروشگاه های دیگه رو نخورید. بدلیل اینکه خیلی از فروشگاه ها برای فروش بیشتر محصولاتشون پایین ترین قیمت رو پیشنهاد میدن درصورتی که شاید کیفیت مطلوب رو نداشته باشه و در آینده امنیت ما رو به خطر بندازه.

ضمنا از خرید دستگاه DVR دست دوم هم خودداری کنید. اگه تفاوت دستگاه DNR و NVR رو هم نمیدونید اینجا ببینید.

 

اتصالات و شبکه

یکی از نکاتی که باید برای جلوگیری از هک دوربین مداربسته به آن توجه کنید، استفاده از اتصالات شبکه است. دوربین مداربسته بی سیم یا بطور کلی دوربین های دیجیتالی IP به شبکه وصل هستن و این یعنی پتانسیل لازم برای هک شدن رو دارن! پس خاطرتون باشه به هیچ وجه از شبکه های عمومی wi-fi در هتل و رستوران برای مشاهده فیلم یا تغییر تنظیمات DVR استفاده نکنید چون امنیت لازم رو ندارند.

 

تغییر پورت های پیش فرض

هر دستگاهی که روی شبکه کار میکنه، یک سری پورت بهش اختصاص پیدا میکنه. در سیستم های نظارتی به دستگاه های دی وی آر، پورت مخصوصی اختصاص داده میشه و همین باعث میشه کاربر از راه دور با استفاده از اینترنت فیلم ها و اطلاعات رو بصورت زنده و ضبط شده روی گوشی همراه یا کامپیوتر شخصی ببینه. حالا نکته اینجاست که مثل قضیه پسورد، پورت پیش فرض ۸۰۰۰ رو داریم. و یادتون باشه این اولین پورتی هست که هکرها امتحان میکنن.

این مواردی که گفته شد به صورت ۱۰۰% و قطعی مانع از نفوذ متجاوزان به سیستم شما نمیشه! اما تا حد خیلی زیادی جلوی حملات رو میگیره.

شاید بد نباشه به یه موضوعی بیشتر از قبل توجه کنیم؛ شده که بارها و بارها برای خرید از فروشگاه یا پرداخت ویزیت دکتر، از دستگاه POS یا کارت خوان استفاده کردیم. این موضوع ساده استفاده از کارت اعتباری رو جدی بگیریم و رمزش رو بلند به مغازه دار نگیم! دیگه تریک های لازم رو باید به کار ببندید و خودتون رمز و وارد کنید!

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۵ (۴ رای)
10 درصد تخفیف برای اولین سفارش شما
تا 25 دی ماه
ثبت سفارش